20 Eylül 2025 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Tebliğiyle, İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapıldı.
PAY DEFTERİ İLE GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİ
İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapıldı
Ticaret Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından 20 Eylül 2025 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Tebliğ değişikliği ile Pay Defteri ile Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defterinde aşağıdaki değişiklikler yapıldı.
‘’MADDE 1- 14/2/2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “uyarınca” ibaresinden sonra gelmek üzere “pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere” ibaresi eklenmiş ve ikinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu durumda pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterinin elektronik ortamda tutulması zorunludur.”
Bu değişiklikten sonra, ilgili madde şöyle oldu:
‘’Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulmasına Dair Usul ve Esaslar
Defterlerin elektronik ortamda tutulması
MADDE 5- (1) Aşağıda sayılan şirketler bu Tebliğ hükümleri uyarınca pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini[1] elektronik ortamda tutmakla yükümlüdür:
a) 1/1/2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen şirketler.
b) 15/11/2012 tarihli ve 28468 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Anonim ve Limited Şirketlerin Sermayelerini Yeni Asgari Tutarlara Yükseltmelerine ve Kuruluşu ve Esas Sözleşme Değişikliği İzne Tabi Anonim Şirketlerin Belirlenmesine İlişkin Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasında sayılan anonim şirketler.
(2) Birinci fıkra kapsamında yer almayan şirketler ihtiyari olarak bu Tebliğ kapsamındaki defterlerini elektronik ortamda tutabilir. Bu durumda defterlerin tamamı elektronik ortamda tutulur. Bu durumda pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterinin elektronik ortamda tutulması zorunludur.[2]
(3) Bu Tebliğ hükümleri uyarınca defterlerini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketler, her ne sebeple olursa olsun söz konusu defterlerini yeniden fiziki ortamda tutamaz.
(4) Şirketlerin, bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde tuttukları defterler geçerli kanuni defterler olarak kabul edilir.
(5) Elektronik ortamda tutulan defterler için açılış ve kapanış onayı aranmaz.’’
Kapanış Onayını Yaptırma Süresi Altı(6) Aya Çıkartıldı
Fiziki olarak defter tutmakta iken elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına giren şirketler, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç ALTI AY içinde Tebliğin Ek-1’indeki örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırmak zorundadır. Bu altı aylık süre daha önce iki aydı.
Yönetim Kurulu Karar Defterinin Yeniden Fiziki Ortamda Tutulması
Tebliğe eklenen aşağıdaki geçici madde ile, YK Karar defterinin yeniden fiziki ortamda tutulması imkanı getirildi. E-YK Karar Defteri tutmaya başlayanlar bile 1.1.2026 tarihine kadar Ticaret Bakanlığına başvurarak tekrar fiziki YK Karar defteri tutabilirler.
‘’GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu maddenin yürürlük tarihinden önce yönetim kurulu karar defterini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketler hakkında 5 inci maddenin üçüncü fıkrası uygulanmaz. Bu şirketlerin yönetim kurulu karar defterlerini yeniden fiziki ortamda tutmak istemeleri ve buna ilişkin yönetim kurulu kararını 1/1/2026 tarihine kadar Bakanlığa sunmaları halinde bu defter Sistemde kapatılır ve fiziki defterin açılış onayı Bakanlık tarafından verilen belge üzerine noter tarafından yapılır.”
Yürürlük
Bu düzenleme 20/9/2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Sayfamızı Paylaşın
|
|