Mali Bülten 2025-42- Basit Usulde Çalışanların Gerçek Usule Geçişi Hakkında Tebliğ Düzenlemesi

Ana Sayfa > Kasım 2025 > Mali Bülten: 2025-42

Mali Bülten 2025-42- Basit Usulde Çalışanların Gerçek Usule Geçişi Hakkında Tebliğ Düzenlemesi

Söz konusu düzenleme, 27 Kasım 2025 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 584 nolu VUK Tebliğiyle yapılmıştır. İlgili düzenlemenin ayrıntıları aşağıda açıklanmaktadır.

 

Mali Bülten 2025-42- Basit Usulde Çalışanların Gerçek Usule Geçişi Hakkında Tebliğ Düzenlemesi

1/1/2026 TARİHİNDEN İTİBAREN İŞLETME HESABI ESASINA GÖRE VERGİLENDİRİLECEK OLAN BASİT USULDE FAALİYETTE BULUNAN MÜKELLEFLERİN YENİ BELGE VE DEFTER DÜZENİ

 

Basit usulden işletme hesabına geçeceklerin tutacakları defterler hakkındaki düzenleme, 584 nolu VUK Tebliği ile Defter Beyan Sistemini düzenleyen 486 nolu VUK Tebliğine bir geçici madde eklenerek yapıldı. Bu yeni düzenlemenin getirdiklerini aşağıda açıkladık:

 

Bilindiği üzere, 10380 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı gereğince 1/1/2026 tarihinden itibaren aşağıdaki mükelleflerin gerçek usulde(işletme hesabı esasına göre) vergilendirilmesine karar verilmişti.

 

metin, yazı tipi, ekran görüntüsü, doküman, belge içeren bir resim

Yapay zeka tarafından oluşturulmuş içerik yanlış olabilir.

 

 

Bu karara göre, büyükşehir belediyesi olan illerde, nüfusu 30.000’ün üzerinde olan yerleşim yerlerindeki mükelleflerden yukarıdaki faaliyetlerle iştigal edenlerin 1/1/2026’dan itibaren gerçek usulde defter tutması ve vergilendirilmesine karar verilmiş bulunmaktadır.

 

Bu kapsamda, basit usulde vergilendirilen bu mükelleflerin ve bağlı oldukları oda veya birliklerin işletme hesabı esasına geçiş için şu adımları tamamlaması gerekiyor:

 

  1. Kazançları basit usulde tespit edilen mükelleflerin bağlı oldukları oda ve birliklerin, 1/1/2026 tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirilecek olan mükelleflerden işletme hesabı esasına göre defter tutacakların 213 sayılı Kanuna göre düzenlemek zorunda oldukları belgelerin basılması, dağıtılması için yetkilendirilmeleri uygun görülmüştür.

 

  1. Birinci fıkra kapsamına giren mükellefler, 213 sayılı Kanuna göre düzenlemek zorunda oldukları belgeleri, işletme hesabı esasına göre defter tuttukları süre zarfında, bağlı oldukları oda veya birliklerden de temin edebileceklerdir.

 

  1. Bu madde ile yetkilendirilmesi uygun görülen oda ve birlikler, birinci fıkrada belirtilen mükellefler için basım ve dağıtımını yaptıkları belgelere ilişkin olarak, 2/2/1985 tarihli ve 18654 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmeliğe ekli bilgi formunda yer alan bilgilerden belge teslim edilen mükellefe ve teslim edilen belgeye ilişkin bilgiler ile varsa belgeyi basan matbaaya ilişkin bilgileri söz konusu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde yer alan düzenlemeler uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığına bildireceklerdir.

 

  1. Birinci fıkra kapsamına giren mükelleflerin 1/1/2026 tarihinden önce bastırdıkları ve bu tarih itibarıyla kullanmadıkları belgeleri, mesleki teşekküllerde bastırmışlar ise mesleki teşekküle, anlaşmalı matbaalara bastırmış veya noterde tasdik ettirmiş iseler bağlı bulundukları vergi dairesine 2/2/2026 tarihine kadar (bu tarih dâhil) iptal edilmek üzere ibraz etmeleri gerekmektedir. Mesleki teşekküller tarafından teslim alınan belgeler 30/12/1999 tarihli ve 23922 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 230)’nde belirtilen usullere göre iptal edilerek ilgili vergi dairesine bildirilecektir.

 

Yürürlük

EK’te yer alan 584 nolu Tebliğ, 27/11/2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 

            Metin Kutusu: Penetra Yeminli Mali Müşavirlik Ltd Şti, 
Skyland Plaza, Azerbaycan Cd. No:114, B Blok, Kat:34, Ofis No:480, Sarıyer 34485 İstanbul, Türkiye
www.penetra.com.tr, info@penetra.com.tr
+902122347077

Not: Mali Bültenimizi almak istemiyorsanız, info@penetra.com.tr adresine ‘’aboneliğimi kaldırınız’’ konulu e-posta göndermeniz yeterlidir.

 

Bu Bülten konusunda ek sorunuz olması halinde lütfen aramakta tereddüt etmeyiniz. Bu bülteni www.penetra.com.tr adresinden her zaman yükleyebileceğinizi hatırlatmak isteriz. Diğer taraftan, bültenlerimiz mevzuattaki gelişmeleri özet olarak vermeyi amaçlıyor olup, uygulamanın doğru ve eksiksiz olarak yönlendirilmesi açısından daima profesyonel destek almanızı tavsiye ederiz.

 

 

 

 

EK:

 

27 Kasım 2025 PERŞEMBE

Resmî Gazete

Sayı : 33090

TEBLİĞ

Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:

VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 486)’NDE DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO: 584)

MADDE 1- 17/12/2017 tarihli ve 30273 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 486)’ne aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 3- (1) Kazançları basit usulde tespit edilen mükelleflerin bağlı oldukları oda ve birliklerin, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla kazancı basit usulde tespit edilen ve 8/9/2025 tarihli ve 10380 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı gereğince 1/1/2026 tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirilecek olan mükelleflerden işletme hesabı esasına göre defter tutacakların 213 sayılı Kanuna göre düzenlemek zorunda oldukları belgelerin basılması, dağıtılması ve izlenmesinde 6/12/1998 tarihli ve 23545 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 215)’nde yer alan düzenlemelere göre işlem yapmak üzere yetkilendirilmeleri uygun görülmüştür.

(2) Birinci fıkra kapsamına giren mükellefler, 213 sayılı Kanuna göre düzenlemek zorunda oldukları belgeleri, işletme hesabı esasına göre defter tuttukları süre zarfında, bağlı oldukları oda veya birliklerden de temin edebileceklerdir.

(3) Bu madde ile yetkilendirilmesi uygun görülen oda ve birlikler, birinci fıkrada belirtilen mükellefler için basım ve dağıtımını yaptıkları belgelere ilişkin olarak, 2/2/1985 tarihli ve 18654 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmeliğe ekli bilgi formunda yer alan bilgilerden belge teslim edilen mükellefe ve teslim edilen belgeye ilişkin bilgiler ile varsa belgeyi basan matbaaya ilişkin bilgileri söz konusu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde yer alan düzenlemeler uyarınca Bakanlığa bildireceklerdir.

(4) Birinci fıkra kapsamına giren mükelleflerin 1/1/2026 tarihinden önce bastırdıkları ve bu tarih itibarıyla kullanmadıkları belgeleri, mesleki teşekküllerde bastırmışlar ise mesleki teşekküle, anlaşmalı matbaalara bastırmış veya noterde tasdik ettirmiş iseler bağlı bulundukları vergi dairesine 2/2/2026 tarihine kadar (bu tarih dâhil) iptal edilmek üzere ibraz etmeleri gerekmektedir. Mesleki teşekküller tarafından teslim alınan belgeler 30/12/1999 tarihli ve 23922 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 230)’nde belirtilen usullere göre iptal edilerek ilgili vergi dairesine bildirilecektir.

(5) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin tereddütleri gidermeye Başkanlık yetkilidir.”

MADDE 2- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.

 

 

Sayfamızı Paylaşın